「LC50」プロジェクト発足の経緯をお聞かせください。
カッシーナ社とはLC50のローンチイベントの何ヶ月も前から様々な形で協議・検証を行ない、準備を重ねて参りました。
毎年ル・コルビュジエ、ピエール・ジャンヌレ、シャルロット・ぺリアンコレクションの家具の啓蒙や販促活動につながるプロジェクトに係わる意見交換をし、計画を立てていますが、こと2015年に関しては、ル・コルビュジエの没後50周年にあたる特別な年であることを踏まえ、特別な思いを込めたスペシャルプロジェクトとして双方スタートいたしました。
Please let us know how you have initiated the LC50 project with Cassina.
The project with Cassina was initiated through a number of initiatives and discussions during the months that preceded the event. We use to schedule every year with Cassina a series of events to serve the promotion of the furniture. It was evident that for 2015 there should be a special project, 2015 being the 50th anniversary of the collection by Cassina and the 50th commemoration of Le Corbusier’s death.
Maison La Roche改修とフレームカラー刷新にあたり、特にどのような点に留意されましたか?
ラ・ロッシュ邸の改修工事はル・コルビュジエの建築物、さらにはル・コルビュジエ、ジャンヌレ、ペリアンの共作家具がプロジェクト当初に使用した「オリジナル・カラー」が何であったかに焦点を充て、色の持つ重要性を強調する絶好の機会となりました。
ここでも過去3年間、カッシーナ、ならびにその他のパートナー達と共に長いプロセスを経て研究し、討議した内容が実を結ぶ形となりました。
さらにこれはいかに現存のル・コルビュジエ、ピエール・ジャンヌレ、シャルロット・ぺリアンコレクション家具がオリジナルに忠実な復刻・真正品であり得るかを多面的かつ完璧なアプローチを以て追究する姿勢を示す証となりました。
ラ・ロッシュ邸を訪れた人々が改修後、驚きを以てこの建築物を見直したのと同様にカッシーナの顧客も新たにリローンチされた復刻品に驚き納得されたに違いありません。
What were the major points that you have focused on, in relation to the restoration of Maison la Roche and the renewed LC color frames.
In fact the restoration of the Maison La Roche and more generally the focus on original colors regarding Le Corbusier’s buildings and Le Corbusier-Pierre Jeanneret-Charlotte Perriand furniture was an excellent opportunity to emphasize the role and importance of color in architecture and furniture. There again it was the consequence of a long process generated with Cassina for the past three years and conducted in full cooperation between the different partners. It was also completely coherent with the collective approach towards more authenticity in the production of the furniture. In fact the Cassina customers may have been as much surprised of the result as the visitors of the Maison La Roche after restoration. But the result was altogether amazing and convincing.
Maison La Roche, Paris, hall and dining room
Photo : Olivier Martin-Gambier 2005
© FLC/ADAGP
Raoul La Roche in the gallery of the Maison La Roche, Paris
© FLC/ADAGP
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コピー品が絶えづらいと思いますが、意匠についてどのように考えますか?
ル・コルビュジエの意匠継承者としてル・コルビュジエ財団はコピー品に対し強い危機感を持っております。我々はクリエイターや著作権者のビジョンや見解同様、コピー品が突きつけてくる挑戦を極めて重要な問題として捉えております。
これは経済的、財政的な問題というよりもむしろ、創造性やデザインの将来、さらにはオリジナリティやオーセンティック(本物)であることは何かということへの大きな問いかけとなっています。
オリジナリティーの保護が正当にされなければ生産者の技術的なノウハウは消滅し、創造性は永遠に破滅の道を辿るのではないかと考えております。
It is extremely challenging to preclude the copycats. Please let us know your view on copyrights and design rights.
Being the heir of Le Corbusier, the Fondation is very much worried about copycats. We share the views of creators and authors who are very preoccupied today with the challenge of copyright. The problem is not only a financial or economic one. It’s the question of the future of creation and in our particular case of the future of design, of original and authentic design. Without protection the savoir faire of manufacturers will progressively disappear and creation will be destroyed forever.
「LC50」プロジェクトを通じて一番訴えたいことは何ですか?
LC50とラ・ロッシュ邸の改修を通じル・コルビュジエ財団は、とかく「教義的」と捉えられがちなル・コルビュジエの建築物、さらには彼とその共作者による家具などが実は非常に感性や人間性を大事にし、自由な発想や発明、さらには快適性を究め、人間の肉体と精神の双方を考慮していることをアピールできるのではないかと考えております。
Please let us know what the LC Foundation would like to appeal most through the LC50 campaign.
For the Fondation, through the LC50 campaign and through the restoration of Maison La Roche we wish to convey a new comprehensive message on Le Corbusier’s and the co-author’s creation demonstrating that beyond the image of a rigorous architect sometimes considered as dogmatic, there was also a sensualist and humanist figure caring about invention, comfort, physical and mental.
ル・コルビュジエ、ピエール・ジャンヌレ、シャルロット・ぺリアンコレクションをCassinaが製品化したことで、どのような功績を残したと考えられますか?
カッシーナが60年代よりル・コルビュジエ、ピエール・ジャンヌレ、シャルロット・ぺリアンコレクションを復刻することにより、原案に忠実な真正品とは何か、真の意味でのオーセンティックとは何か、オリジナルへの敬意とは何かといった物理的、精神的な問いかけを形にし、広く世に知らしめたことであると捉えております。
By establishing the LC Collection in the 60s, what do you believe are the major achievements undertaken by Cassina.
The major achievement is the attention given to authenticity, in due respect to the spirit and the materiality of the original work.